W dniu 12 grudnia 2013r. Parlament Europejski odrzucił (stosunkiem głosów 182 za, 409 przeciw) rezolucję wnioskującą o przygotowanie odrębnych aktów prawnych dla każdego kraju przyjmowanego do systemu GSP+. Rezolucja ta była ostatnią szansą przeciwników włączenia Pakistanu do grona państw korzystających z preferencji GSP+.
Polscy europarlamentarzyści reprezentujący różne opcje polityczne w przeważającej większości oddali głos za rezolucją, która umożliwiłaby odrębne rozpatrzenie aplikacji Pakistanu i wnikliwe zbadanie zarzutów wobec tego kraju dotyczących nieprzestrzegania praw człowieka w stosunku do kobiet, dzieci i mniejszości religijnych oraz niewypełnienie zobowiązań wynikających z innych konwencji międzynarodowych.
Konsekwentnie, PE przegłosował przyjęcie jednego aktu prawnego przyjmującego do grona państw korzystających z GSP+ wszystkie wnioskujące kraje ( Armenia, Boliwia, Wyspy Zielonego Przylądka, Kostaryka, Ekwador, Gruzja, Mongolia, Paragwaj, Peru i Pakistan).
Od 1 stycznie 2014 Pakistan będzie zatem beneficjentem systemu GSP+, co oznacza wolny od cła dostęp na rynek unijny dla wszystkich pakistańskich produktów. Z obawą ocenia się, że – przy słabej dywersyfikacji pakistańskiego handlu – gros pakistańskiego eksportu na rynek unijny będą stanowić tekstylia i odzież. Biorąc pod uwagę, że konkurencyjność pakistańskiego sektora tekstylno-odzieżowego w globalnym handlu jest wysoka, a jego udział w rynku unijnym znaczący – pogorszy to z pewnością sytuację rodzimych – polskich i europejskich – producentów. Przypomnijmy, że środowiska branżowe wskazują, iż włączenie Pakistanu do grona krajów korzystających z preferencji GSP+ jest decyzją stricte polityczną, nie znajdującą uzasadnienia ekonomicznego.